20080819

Le monde diplomatique aout (in Persian/Farsi)

 
 
مقالات ماه اوت بر روي سايت قرار گرفته اند.
 
نبرد انتخاباتی در امریکا هر روز شدید تر و خشن تر می شود. باراک اوباما کاندیدای جایگزینی یکی از منفور ترین رئیس جمهورهای تاریخ امریکا است. از اینرو  بسیاری چه در امریکا و چه در بقیه جهان به پیروزی او امید بسته اند. آیا این امیدها عبث اند ؟ آیا او بهترین کاندیدا نه برای تغییر وضعیت که برای احیا سرکردگی امریکا نیست ؟ سرژ حلیمی در سرمقاله این ماه به طرح این موضوع می پردازد.
 
اگرچه دوران بوش به پایان خویش نزدیک می شود اما او جهانی پر آشوب را در پی هشت سال زمامداری اش  به ارث می گذارد. بنطر می رسد که پروژه امپراتوری امریکا به شکست رسیده  است و حتی شاید برای اولین بار پس از سه قرن  استیلای غرب بر جهان پایان می یابد. هوبرت ودرین، وزیر خارجه فرانسه   در دولت ژوسپن، در مقاله « احیا مجدد سرکردگی امریکا» با بررسی نظریات نومحافظه کاران به تحلیل این مسئله می پردازد.
 
جورج بوش اما در عین حال ویرانه ای از لحاظ اقتصادی در امریکا و یک بحران عمومی  مالی را پشت سر خود برجای می گذارد. بحرانی که در ماه های آینده  به اوج خود  خواهد رسید. گران شدن سوخت با فاصله ای سه ماهه اثرات منفی خود را بر اقتصاد  واقعی در همه جا بروز می دهد. قوانین زدائی های مکرر حوزه مالی سرنوشتی خطرناک را برای اقتصاد جهانی ترسیم کرده است. در امریکا و انگلستان، این کشورهای باصطلاح پیشرفته از لحاظ صنعتی، به شکلی متناقض تولید صنعتی جای خود را به دلال بازی مالی داده  و اقتصاد این کشور ها وابسته به تزریق مدام وام  شده است که نقش  موتور اصلی  گردش اقتصادی را بازی می کند. بحران مالی کنونی به ویژه در این چنین اقتصاد هائی است که زاده می شود وبه سایر کشور ها یورش می برد. مقاله « جهت گیری مالی ای در بن بست »  این مسیر خطرناک را بررسی می کند.
 
اما با بحران مالی کنونی بسیاری از دگم های نئولیبرال نیز زیر سوال می رود. نخبگانی که تا دیروز بازار را تنها راه حل برای تمامی مشکلات بشریت معرفی می کردند به کفر گوئی دچار شده و اعجاز همیشگی دست پنهان بازار را انکار می کنند. مقاله « نخبگان، بحران مالی و ماکارونی آقای موس » نگاه به این پدیده دارد.
 
اما ایمان ایدئولوژیک هنوز عمیقا در تفکر نئولیبرالیزم ریشه دارد. مقاله « نه خدا، نه ارباب و نه مالیات » به بررسی نظرات آین راند، فیلسوف و رمان نویسی که بسیاری از شخصیت های راست امریکا و جهان را تحت تاثیر قرار داده است می پردازد.
 
اما نگرش ایدئولوژیک در اسرائیل باز هم بیشتر زیر سوال می رود و شلوموسند ، تاریخ نگار دانشگاه تل آویو،  اساس وجود تاریخی قوم یهود و وعده سرزمین موعود را زیر سوال می برد.
 
ادئواردو گالیانو  در مقاله « اساس زیبائی » ما را به تفکری شاعرانه درباره بنیان پدیده ها دعوت می کند.
 
در ایتالیائی که  گذشته فاشیست خود را با بازگشت شخصیت های راست افراطی به صحنه گرامی می دارد خاطره سالهای مبارزه مسلحانه در رمانهای پلیسی است که مجددا زنده می شود.مقاله « رمان پلیسی در ایتالیا ، یاد سالهای سربی را زنده می کند» به بررسی این مسئله می پردازد.     
    
جهان دیجیتالی هر چه بیشتر گسترده شده و تمرکز جایگزین پردازش در سیستم های فردی می شود. اما این تمرکز نه با ساختاری تک پردازش ، بلکه با انبوهه ای از رایانه های جدا از هم بوجود می آید. مقاله « دوران سیستم ابری پردازش » این مسئله را بررسی می کند.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

No comments: